Min ambition är att du ska älska din logotyp, och bli stolt och glad varje gång du ser den.
Det där kan ju låta självklart, men det krävs extra tanke och omsorg för att verkligen få en logo att ”klicka”.
Längre ned på denna sida hittar du exempel på logotyper jag gjort.
En logotyp följer med er under många år och behöver vara hållbar – både stilmässigt och i förhållande till verksamhetens mål och värderingar.
Du kan komma till mig helt förutsättningslöst, eller med en färdig idé eller skiss som vi bearbetar. Jag börjar alltid med en intervju för att lära oss så mycket jag kan om er verksamhet, och om vad ni vill att logotypen ska förmedla. Därefter tar jag fram ett par olika skissförslag, och i nästa steg slutför jag formgivningen utifrån valt alternativ.
Jag ger alltid möjligheten att välja mellan ett fast pris eller en tidsuppskattning med löpande räkning.
Kontakta mig för offert / med förfrågan på info@fireflowpromo.se.
Referenser
Föreningsrådet i Kävlinge kommun
I detta uppdrag var utmaningen att representera den bredd av aktiviteter som Föreningsrådet omfattar, och samtidigt hålla grafiken tydlig, utan för mycket detaljer.
De två figurerna kan ses som ett barn och en vuxen, för att representera aktiviteter för alla åldrar. Deras placering och form kan tolkas som att de simmar, dansar, eller är aktiva på annat sätt. Den blå färgen symboliserar vatten/hav och den gröna land/natur. Toningen i färgerna är gjorda för att påminna om penseldrag i akvarellfärg.
De två figurerna bildar också ett hjärta, för samhörighet och för aktivitet som förenar.
Leveransen innehöll logotyp för ljus respektive mörk bakgrund, i hög upplösning för tryck samt ett par färdigdimensionerade bilder med logon i ”webbupplösning” för publicering på tex Facebook och Instagram.
Tillsammans med logon valdes typsnittet Skia för en enhetlig grafisk profil.
Lilla Skönheten – Massage & Hudvård
Helene på salong Lilla Skönheten i Svalöv efterfrågade en logotyp med ngn form av blom-motiv, och helst en kalla eller annan form av lilja och med toner i lila.
Efter en första skissrunda föll valet på denna stiliserade kalla, med en rundad stjälk som ramar in texten. Typsnittet för firmanamnet heter Montez, och valdes bland flera olika alternativ.
När jag tar fram förslag på typsnitt vill vi återspegla kundens profil och verksamhet, och samtidigt hitta en look som sticker ut så att logon fastnar i minnet. Här ville vi att helhetsintrycket skulle vara vackert och tilltalande, men samtidigt lite egensinnigt.
Makeup artist Lina Ling
Lina efterfrågade en logo med romantisk och luftig känsla, och ville att fjärilar skulle ingå i grafiken på något sätt.
Jag tog här fram både en logotyp med namn/text och ett ”emblem” med initial. Båda levererades med genomskinlig bakgrund för ljust respektive mörkt tryck. Jag formgav även en tonad bakgrund för användning på bl.a. Facebook och Instagram.
De stiliserade fjärilarna formgavs digitalt utifrån en handritad skiss. I de flesta fall börjar jag med att skissa för hand, med blyerts på papper för att helt obehindrat hitta rätt linjer och former.
SimplyOne – unik design av kläder, smycken och acessoarer
Förutsättningarna för detta uppdrag var:
- en design utan någon ”sak” eller symbol, men med en form som kan användas som ram för t.ex. produktfoton
- möjlighet att leka med ”ramen” som enskilt grafiskt element, med olika färger som matchar det den ramar in
- ett formspråk och typsnitt som associerar till Art Noveau
Det var väldigt kul och inspirerande att ta fram denna logotyp – jag älskar att utforska former och linjer, och jag dras ofta själv till Art Noveau när jag skissar fritt. Jag fick också skapa ett nytt typsnitt, eftersom inga av de alternativ vi hittade passade exakt till den look vi ville ha.
Blomsnes Development – coaching och utveckling för ledare & företag
Jessica Wiederhielm – lingvist, förtroendevald & dansare
Jessica Wiederhielms logotyp skulle återspegla en stringent karaktär som går out-of-the-box. Efter ett par skissade idéer fann vi denna design, där ett traditionellt monogram bryter sig ur sin klassiska ram, och går i färg från starkt blodrött till mörkt lila.
Musikföreningen i Kävlinge (MiK)
Musikföreningen i Kävlinge hade en logotyp som funnits med sedan föreningen grundades, och som behövde en grafisk uppfräschning. Mikrofonen gjordes om i stiliserad form och typsnittet byttes ut. Tillsammans med logon togs även en generell grafisk profil fram.
Eftersom föreningens olika evenemang med tiden fått separata färgspråk och ”varumärken” beslutade vi att den nya utgåvan av logotypen, liksom den gamla, skulle hållas svartvit. På så sätt riskerar den inte att bryta av med färgskalan på olika trycksaker / bilder.